Filtr cząstek stałych, czyli w skrócie DPF jest częścią, którą montuje się układach wydechowych samochodów wyposażonych w silnik diesla. Stworzony został do tego, by oczyszczać wyprowadzane na zewnątrz pojazdu spaliny z sadzy oraz popiołu, co ma głównie znaczenie ekologiczne. Zbudowany jest z dużej ilości metalowych lub papierowych ścianek o porowatej i włóknistej strukturze, na których osadzają się zanieczyszczenia. Niestety ich bardzo dużą wadą jest to, że dość szybko się zapychają, co powoduje że przestają wydajnie działać i mogą przyczynić się do pojawianie mnóstwa różnych awarii. Jeśli w pojeździe zostały zamontowane jednorazowe filtry, to bez większego problemu można je wymienić na nowe. Problem pojawia się, gdy zostały one zamontowane na stałe. Wtedy jedynym rozwiązaniem są: regeneracja pasywna, wypalanie filtra DPF lub jego usunięcie poprzez wykasowanie sterownika z modułu silnika.
Wszystkie wyżej opisane prace mogą wykonać profesjonaliści zajmujący się elektromechaniką samochodową. Pewnie wiele osób zada sobie pytanie czy warto usunąć filtr DPF i dlaczego? Część osób powie, że nie, a inni z kolei stwierdzą, że tak, ponieważ każde z rozwiązań ma swoje plusy i minusy. My uważamy, że opłaca się go usunąć i na potwierdzenie naszych słów wymienimy zalety takiego działania.
Zalety usunięcia filtra cząstek stałych:
-
oszczędność pieniędzy, związana z brakiem konieczności jego wymiany i czyszczenia,
-
zmniejszenie spalania,
-
rzadsza wymiana oleju,
-
zwiększona żywotność silnika i jego bezawaryjne działanie,
Jak zatem widać zalet jest kilka i są one dosyć spore, więc jeśli borykamy się z problemem niewłaściwie działającego filtra cząstek stałych, to może warto rozważyć jego usunięcie.